dissabte, 10 de gener del 2015

CAS 2 - PRESENTACIÓ DEL CAS PERSONAL


CAS 2 – EL MEU PROPI APRENENTATGE
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Un dels objectius principals del procés és la pròpia reflexió de l’aprenentatge aconseguit i observar i participar en l’ús de les noves tecnologies de l’educació. Aquesta observació i participació vol que l’alumnat pugui veure quin és el paper de les noves tecnologies en la societat i en concret en l’educació i com aquesta es pot veure beneficiada amb un bon ús de les TIC i com poden influir en un procés d’ensenyament i aprenentatge.
Índex
Contingut
Observacions
Context General
Experiència en ensenyament
4 anys com a tutor i mestre especialista en llengua estrangera.

Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
Nivell d’usuari encara que ha realitzat cursos de Microsoft Office i també en l’ús de les pissarres digitals. També fa servir Internet ja que té una pròpia connexió a casa.

Tipus d’escola
Universitat

Localització del centre
Educació a distància (Seu Barcelona)

Connexió
Internet

Localització dels recursos tecnològics
Ordinador personal a casa i a l’escola (portàtil)

Situació sòcio-econòmica dels alumnes
Mitjà

Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
-Diplomatura de Magisteri especialista en llengua estrangera (UIB)
-Màster de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials, la Història, la Geografia i l’Art (UAB)
-Cursant: Llicenciatura en Psicopedagogia (UOC)


Àrea / Unitat
Assignatura: Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’Educació.

Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
-Avaluació inicial per conèixer els coneixements previs de l’alumnat i la realització d’un mapa conceptual
-Activitat 2: participació a un debat sobre ciència, tecnologia, societat i eduació i síntesi del debat al blog personal. Avaluació sobre les aportacions d’un company.
-Activitat 3: reflexió personal sobre el propi aprenentatge i canvi conceptual i realització d’un nou mapa conceptual mitjançant el cmaptools. Reflectir-ho en un blog personal. Realització d’una autoavaluació.
-Activitat 4: Realització d’un projecte TIC i una reflexió personal sobre el procés i el propi aprenentatge. Publicació al blog d’un mapa conceptual, mostres documentals i fitxa del dissenys. Penjar al blog dos casos kites sobre el projecte i el propi aprenentatge. Autoavaluació i avaluació del blog d’un company.

Nivell d’aprenentatge esperat
-Reflexió sobre l’impacte de les noves tecnologies en la nostra societat, en la ciència i l’educació.
-Fonamentació teòrica sobre l’ús de les noves tecnologies dins l’educació
-Autoavaluació del propi procés d’aprenentatge
-Reflexió personals sobre el propi aprenentatge i canvi conceptual
-Coneixement i utilització de diferents recursos tecnològics.

Tipus d’activitat
-Activitats d’avaluació inicial i coneixements previs.
-Realització de debats online
-Lectura de diferents recursos i fonts teòriques.
-Realització d’informes sobre activitats i projectes
-Autoavaluació i co-avaluació de treballs propis i aliens.

Activitats de la història
Tecnologies utilitzades
Internet, Campus virtual, Cmaptools, Blogger, Ordinador, Pantalles digitals, etc..

Raó per la qual la fa servir
Un bon ús d’aquestes poden finalitzar en l’assoliment d’un aprenentatge significatiu en l’alumnat el qual és conscient del seu procés educatiu.

Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
-Conèixer tot el que envolta l’ús de les noves tecnologies en el món educatiu.
-Reflexió sobre el propi aprenentatge.
-Observació del propi canvi conceptual
-Aprofundir en la fonamentació teòrica de l’assignatura i dels diferents autors

Dificultats trobades
-Manca de temps per poder participar activament en segons quins espais virtuals.

Ajuda / Col·laboració emprada
Tots els meus companys i companyes.
Consultor

Rol del professor
Guia i acompanyat de l’alumnat

Rol de l’estudiant
Es mostra actiu durant tot el procés.

Resultats
Observacions
S’han realitzat cada una de les activitats requerides i s’han complert en el temps indicat. Hi hagut un esforç personal molt gran per a la seva realització.

Avaluació de l’aprenentatge
L’avaluació s’ha realitzat durant tot el procés mitjançant reflexions personals i sobretot observant el canvi conceptual del propi alumnat. A més s’han entregat diferent activitats que han servit per observar si realment s’havien realitzat aquests canvis conceptuals.

Lliçó apresa pel professor
--------

Història complerta
Entrevistador: Bon dia Miquel Àngel. Primer de tot gràcies per voler participar en aquesta entrevista. Pel que veig has estat cursant l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la comunicació en l’educació a la UOC. Em podries resumir en una frase el què ha suposat per a tu aquesta assignatura?
Miquel Àngel: Molta feina i molt d’esforç però una assignatura molt enriquidora
Entrevistador: Per què enriquidora?
Miquel Àngel: Ha estat enriquidora perquè  per jo ha suposat una passa més en el meu procés d’aprenentatge com a estudiant de psicopedagogia. En un principi pensava que aquesta assignatura només estava dirigida a aprendre diferents recursos tecnològics que es podien fer servir dins l’educació però ha estat molt més que això. Moltes de les eines que hem fet servir dins l’assignatura ja les coneixia amb anterioritat i per jo ha estat un reciclatge en aquestes eines però sobretot he pogut veure les TIC des d’una altre perspectiva la qual m’ha mostrat que poden ser molt beneficioses per a aconseguir un aprenentatge significatiu i que poden conduir cap a un canvi conceptual important. En aquest sentit ha estat molt interesant el procés i com s’ha organitzat l’assignatura.
Entrevistador: I com ha estat aquest procés? Per què dius que ha estat interessant la seva organització?
Miquel Àngel: Bé, penso que el secret d’aquesta assignatura és l’organització que té i les seves activitats. En primer lloc, vàrem haver de realitzar una avaluació inicial i un mapa conceptual sobre la tecnologia, la ciència, la societat i l’educació. Aquesta avaluació inicial ha estat present durant tot el procés ja que gràcies en aquesta he pogut observar els meus propis canvis conceptuals i també he vist com els meus coneixements previs s’han anat entrellaçant amb els nous aconseguint un aprenentatge sòlid i enriquidor. El fet de participar en un debat i posicionar-te davant un paper sociodeterminista també me va ajudar molt a aconseguir un canvi conceptual important ja que jo no hi estava d’acord amb el meu rol però finalment el fet de veure les coses des d’un punt de vista diferent va ajudar a què aconseguís reflexionar sobre la tecnologia i la seva influència en el món actual i sobretot en l’educació. Cal dir que això no hagués estat possible sense la documentació que se’ns va fer arribar per part de la consultoria de l’assignatura i sobretot per les aportacions dels meus companys. Per altra banda, la realització d’un nou mapa de conceptes i comparar-ho amb l’anterior va ser tot un descobriment ja que vaig poder observar de primera mà com havia canviat totalment el meu punt de vista i vaig poder reflexionar sobre el meu propi aprenentatge. Finalment, la realització d’un projecte TIC i la seva aplicació va fer que em qüestionés la meva funció com a docent i sobretot vaig poder observar que les TIC poden ser unes molt bones aliades en la meva futura funció com a psicopedagog. Per això penso que el fet que l’assignatura estigui organitzada d’aquesta forma és interessant ja que facilita que siguis conscient del teu aprenentatge.
Entrevistador: Aleshores penses que les noves tecnologies són una eina essencial avui dia en l’educació.
Miquel Àngel: Bé no és que siguin essencials és que són una realitat que ens envolta i no podem negar que coexisteixen amb nosaltres. El que hem d’aconseguir és que aquestes s’integrin dins l’educació de manera que puguin atorgar a l’alumnat un benefici més enllà de l’entreteniment i que aquestes no són una eina inofensiva sinó que ens poden beneficiar però també ens poden afectar de forma negativa. Per això com a futur psicopedagog crec que si qualque dia he d’assessorar sobre aquest tema hauré de tenir present les meves reflexions sobre aquest aspecte i que he aconseguit gràcies en el procés mostrat en aquesta assignatura
Entrevistador: Abans has comentat que has fet servir diferents eines tecnològiques que ja coneixies quines han estat?
Miquel Àngel: Les més utilitzades han estat el cmpatools i el blogger. La primera la coneixia de fa molt de temps ja que als meus estudis de magisteri vaig tenir una professora que ens va ensenya a fer-ho servir i vaig realitzar molts mapes conceptuals però amb aquesta assignatura cal dir, que he aprés a fer un ús personal més que acadèmic.
Entrevistador: Què vols dir amb això?
Miquel Àngel: Vull dir que sempre els havia fet servir per fer resums però mai des de la perspectiva mostrada en l’assignatura. Moltes vegades els he fet servir per fer resums de llibres o articles però mai sobre el meu aprenentatge i els meus coneixments. El fet de realitzar un de previ i un final t’ajuda a entendre com les coses poden canviar a partir de diferents accions que condueixen a un canvi conceptual
Entrevistador: I sobre el blogger?
Miquel Àngel: El blogger també el faig servir a la meva feina però també he descobert una nova funció d’aquest i és com a portafoli on puc observar els meus avenços i fites.
Entrevistador: No heu fet servir cap més eina?
Miquel Àngel: Sí. Hem fet servir el wiki i a més al mòdul hi ha una mostra molt amplia sobre altres eines que es poden fer servir. També ens han mostrat pàgines per crear rúbriques
Entrevistador: Què ha estat per a tu el més difícil d’aquesta assignatura?
Miquel Àngel: Més que dificultat m’he trobat una mica angoixat pel volum de feina i temps que requereix. M’hagués agradat participar més dins el fòrum però m’ha estat quasi impossible. Sí que l’he seguit amb atenció però no he realitzat moltes aportacions. De totes maneres agreixo els comentaris dels meus companys perquè m’han acompanyat i ajudat en el procés gràcies a les seves aportacions.
Entrevistador: Doncs moltes gràcies per les teves respostes i la teva atenció. Fins aviat.
Miquel Àngel: Gràcies a tu. Adéu.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada