CAS 2 – EL MEU PROPI APRENENTATGE
|
||||||||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||||||||
Un dels objectius principals
del procés és la pròpia reflexió de l’aprenentatge aconseguit i observar i
participar en l’ús de les noves tecnologies de l’educació. Aquesta observació
i participació vol que l’alumnat pugui veure quin és el paper de les noves
tecnologies en la societat i en concret en l’educació i com aquesta es pot
veure beneficiada amb un bon ús de les TIC i com poden influir en un procés
d’ensenyament i aprenentatge.
|
||||||||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
||||||
Context General
|
||||||||
Experiència en ensenyament
|
4 anys com a tutor i mestre
especialista en llengua estrangera.
|
|
||||||
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
|
Nivell d’usuari encara que ha
realitzat cursos de Microsoft Office i també en l’ús de les pissarres
digitals. També fa servir Internet ja que té una pròpia connexió a casa.
|
|
||||||
Tipus d’escola
|
Universitat
|
|
||||||
Localització del centre
|
Educació a distància (Seu Barcelona)
|
|
||||||
Connexió
|
Internet
|
|
||||||
Localització dels recursos tecnològics
|
Ordinador personal a casa i a
l’escola (portàtil)
|
|
||||||
Situació sòcio-econòmica dels alumnes
|
Mitjà
|
|
||||||
Context de la història o cas
|
||||||||
Nivell dels alumnes
|
-Diplomatura de Magisteri especialista
en llengua estrangera (UIB)
-Màster de Recerca en
Didàctica de les Ciències Socials, la Història, la Geografia i l’Art (UAB)
-Cursant: Llicenciatura en
Psicopedagogia (UOC)
|
|
||||||
Àrea / Unitat
|
Assignatura: Noves
Tecnologies de la Informació i la Comunicació en l’Educació.
|
|
||||||
Fites en la història
|
||||||||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
-Avaluació inicial per
conèixer els coneixements previs de l’alumnat i la realització d’un mapa
conceptual
-Activitat 2: participació a
un debat sobre ciència, tecnologia, societat i eduació i síntesi del debat al
blog personal. Avaluació sobre les aportacions d’un company.
-Activitat 3: reflexió
personal sobre el propi aprenentatge i canvi conceptual i realització d’un
nou mapa conceptual mitjançant el cmaptools. Reflectir-ho en un blog
personal. Realització d’una autoavaluació.
-Activitat 4: Realització
d’un projecte TIC i una reflexió personal sobre el procés i el propi
aprenentatge. Publicació al blog d’un mapa conceptual, mostres documentals i
fitxa del dissenys. Penjar al blog dos casos kites sobre el projecte i el
propi aprenentatge. Autoavaluació i avaluació del blog d’un company.
|
|
||||||
Nivell d’aprenentatge esperat
|
-Reflexió sobre l’impacte de
les noves tecnologies en la nostra societat, en la ciència i l’educació.
-Fonamentació teòrica sobre
l’ús de les noves tecnologies dins l’educació
-Autoavaluació del propi
procés d’aprenentatge
-Reflexió personals sobre el
propi aprenentatge i canvi conceptual
-Coneixement i utilització de
diferents recursos tecnològics.
|
|
||||||
Tipus d’activitat
|
-Activitats d’avaluació
inicial i coneixements previs.
-Realització de debats online
-Lectura de diferents
recursos i fonts teòriques.
-Realització d’informes sobre
activitats i projectes
-Autoavaluació i co-avaluació
de treballs propis i aliens.
|
|
||||||
Activitats de la història
|
||||||||
Tecnologies utilitzades
|
Internet, Campus virtual,
Cmaptools, Blogger, Ordinador, Pantalles digitals, etc..
|
|
||||||
Raó per la qual la fa servir
|
Un bon ús d’aquestes poden
finalitzar en l’assoliment d’un aprenentatge significatiu en l’alumnat el
qual és conscient del seu procés educatiu.
|
|
||||||
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
-Conèixer tot el que envolta
l’ús de les noves tecnologies en el món educatiu.
-Reflexió sobre el propi
aprenentatge.
-Observació del propi canvi
conceptual
-Aprofundir en la
fonamentació teòrica de l’assignatura i dels diferents autors
|
|
||||||
Dificultats trobades
|
-Manca de temps per poder
participar activament en segons quins espais virtuals.
|
|
||||||
Ajuda / Col·laboració emprada
|
Tots els meus companys i
companyes.
Consultor
|
|
||||||
Rol del professor
|
Guia i acompanyat de
l’alumnat
|
|
||||||
Rol de l’estudiant
|
Es mostra actiu durant tot el
procés.
|
|
||||||
Resultats
|
||||||||
Observacions
|
S’han realitzat cada una de
les activitats requerides i s’han complert en el temps indicat. Hi hagut un
esforç personal molt gran per a la seva realització.
|
|
||||||
Avaluació de l’aprenentatge
|
L’avaluació s’ha realitzat
durant tot el procés mitjançant reflexions personals i sobretot observant el
canvi conceptual del propi alumnat. A més s’han entregat diferent activitats
que han servit per observar si realment s’havien realitzat aquests canvis conceptuals.
|
|
||||||
Lliçó apresa pel professor
|
--------
|
|
||||||
Història complerta
|
||||||||
Entrevistador: Bon dia Miquel Àngel. Primer de tot gràcies per voler
participar en aquesta entrevista. Pel que veig has estat cursant
l’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i la comunicació en
l’educació a la UOC. Em podries resumir en una frase el què ha suposat per a
tu aquesta assignatura?
Miquel Àngel: Molta
feina i molt d’esforç però una assignatura molt enriquidora
Entrevistador: Per què enriquidora?
Miquel Àngel: Ha estat
enriquidora perquè per jo ha suposat
una passa més en el meu procés d’aprenentatge com a estudiant de
psicopedagogia. En un principi pensava que aquesta assignatura només estava
dirigida a aprendre diferents recursos tecnològics que es podien fer servir
dins l’educació però ha estat molt més que això. Moltes de les eines que hem
fet servir dins l’assignatura ja les coneixia amb anterioritat i per jo ha
estat un reciclatge en aquestes eines però sobretot he pogut veure les TIC
des d’una altre perspectiva la qual m’ha mostrat que poden ser molt
beneficioses per a aconseguir un aprenentatge significatiu i que poden
conduir cap a un canvi conceptual important. En aquest sentit ha estat molt
interesant el procés i com s’ha organitzat l’assignatura.
Entrevistador: I com ha estat aquest procés? Per què dius que ha
estat interessant la seva organització?
Miquel Àngel: Bé,
penso que el secret d’aquesta assignatura és l’organització que té i les
seves activitats. En primer lloc, vàrem haver de realitzar una avaluació
inicial i un mapa conceptual sobre la tecnologia, la ciència, la societat i
l’educació. Aquesta avaluació inicial ha estat present durant tot el procés
ja que gràcies en aquesta he pogut observar els meus propis canvis
conceptuals i també he vist com els meus coneixements previs s’han anat
entrellaçant amb els nous aconseguint un aprenentatge sòlid i enriquidor. El
fet de participar en un debat i posicionar-te davant un paper
sociodeterminista també me va ajudar molt a aconseguir un canvi conceptual
important ja que jo no hi estava d’acord amb el meu rol però finalment el fet
de veure les coses des d’un punt de vista diferent va ajudar a què aconseguís
reflexionar sobre la tecnologia i la seva influència en el món actual i
sobretot en l’educació. Cal dir que això no hagués estat possible sense la
documentació que se’ns va fer arribar per part de la consultoria de
l’assignatura i sobretot per les aportacions dels meus companys. Per altra
banda, la realització d’un nou mapa de conceptes i comparar-ho amb l’anterior
va ser tot un descobriment ja que vaig poder observar de primera mà com havia
canviat totalment el meu punt de vista i vaig poder reflexionar sobre el meu
propi aprenentatge. Finalment, la realització d’un projecte TIC i la seva
aplicació va fer que em qüestionés la meva funció com a docent i sobretot
vaig poder observar que les TIC poden ser unes molt bones aliades en la meva
futura funció com a psicopedagog. Per això penso que el fet que l’assignatura
estigui organitzada d’aquesta forma és interessant ja que facilita que siguis
conscient del teu aprenentatge.
Entrevistador: Aleshores penses que les noves tecnologies són una
eina essencial avui dia en l’educació.
Miquel Àngel: Bé no és
que siguin essencials és que són una realitat que ens envolta i no podem
negar que coexisteixen amb nosaltres. El que hem d’aconseguir és que aquestes
s’integrin dins l’educació de manera que puguin atorgar a l’alumnat un
benefici més enllà de l’entreteniment i que aquestes no són una eina
inofensiva sinó que ens poden beneficiar però també ens poden afectar de
forma negativa. Per això com a futur psicopedagog crec que si qualque dia he
d’assessorar sobre aquest tema hauré de tenir present les meves reflexions
sobre aquest aspecte i que he aconseguit gràcies en el procés mostrat en
aquesta assignatura
Entrevistador: Abans has comentat que has fet servir diferents eines
tecnològiques que ja coneixies quines han estat?
Miquel Àngel: Les més
utilitzades han estat el cmpatools i el blogger. La primera la coneixia de fa
molt de temps ja que als meus estudis de magisteri vaig tenir una professora
que ens va ensenya a fer-ho servir i vaig realitzar molts mapes conceptuals
però amb aquesta assignatura cal dir, que he aprés a fer un ús personal més
que acadèmic.
Entrevistador: Què vols dir amb això?
Miquel Àngel: Vull dir
que sempre els havia fet servir per fer resums però mai des de la perspectiva
mostrada en l’assignatura. Moltes vegades els he fet servir per fer resums de
llibres o articles però mai sobre el meu aprenentatge i els meus coneixments.
El fet de realitzar un de previ i un final t’ajuda a entendre com les coses
poden canviar a partir de diferents accions que condueixen a un canvi conceptual
Entrevistador: I sobre el blogger?
Miquel Àngel: El
blogger també el faig servir a la meva feina però també he descobert una nova
funció d’aquest i és com a portafoli on puc observar els meus avenços i
fites.
Entrevistador: No heu fet servir cap més eina?
Miquel Àngel: Sí. Hem
fet servir el wiki i a més al mòdul hi ha una mostra molt amplia sobre altres
eines que es poden fer servir. També ens han mostrat pàgines per crear
rúbriques
Entrevistador: Què ha estat per a tu el més difícil d’aquesta
assignatura?
Miquel Àngel: Més que
dificultat m’he trobat una mica angoixat pel volum de feina i temps que
requereix. M’hagués agradat participar més dins el fòrum però m’ha estat quasi
impossible. Sí que l’he seguit amb atenció però no he realitzat moltes
aportacions. De totes maneres agreixo els comentaris dels meus companys
perquè m’han acompanyat i ajudat en el procés gràcies a les seves
aportacions.
Entrevistador: Doncs moltes gràcies per les teves respostes i la
teva atenció. Fins aviat.
Miquel Àngel: Gràcies
a tu. Adéu.
|
||||||||
dissabte, 10 de gener del 2015
CAS 2 - PRESENTACIÓ DEL CAS PERSONAL
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada