CAS 1 – COM PODEM FER UN PATI QUE ENS AGRADI A TOTES I A TOTS?
|
||||
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||||
Aquest projecte vol que les i
els alumnes millorin les seves relacions personals mitjançant la construcció d’un
projecte en comú per a totes i tots amb l’ajuda de les noves tecnologies. Els
alumnes partien d’un problema proper al seu context i varen ser capaços de
solucionar-ho tots junts amb la recerca de jocs populars i clàssics que
havien de dissenyar i dur a la pràctica
|
||||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
||
Context General
|
||||
Experiència en ensenyament
|
4 anys
|
|||
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de les TIC
|
Fa servir Microsoft Office, Pinacle per a editar
vídeos, Internet i a classe fa ús del projector i pissarra digital per a mostrar
llibres digitals, imatges i videos
|
|||
Tipus d’escola
|
Educació Primària i Secundària
|
Escola concertada
|
||
Localització del centre
|
Palma de Mallorca (Zona residencial obrera)
|
|||
Connexió
|
Internet. Alta velocitat
|
|||
Localització dels recursos tecnològics
|
A la mateixa aula
|
|||
Situació sòcio-econòmica dels alumnes
|
Classe mitja / mitja-baixa
|
|||
Context de la història o cas
|
||||
Nivell dels alumnes
|
5è de primària
|
|||
Àrea / Unitat
|
Informàtica, matemàtiques, educació física
|
|||
Fites en la història
|
||||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Sessió 1-Analitzar la situació de la qual
partim i necessitat de millora: problemes entre els companys degut al poc
espai que té el pati
Sessió2-Recerca amb navegador d’internet de
diferents jocs on tots puguem participar sense discriminar a ningú i incloent
les necessitats de tots.
Sessió 3-Triar de les diferents opcions les
que millor s’adaptin al grup i a l’espai.
Sessió4-Triar l’espai on es poden realitzar
els jocs que s’han escollit i prendre mides
Sessió 5-Dissenyar plànols i esquemes on es
puguin observar la disposició del joc, l’espai i la descripció del joc
mitjançant el programa informàtic Paint
Sessió 6-Posada en marxa del projecte
-TEMPORALITZACIÓ
25/11- Anàlisi del problema i recerca de
jocs
27/11 - Recerca de jocs
02/12 – Tria de jocs
04/12 – Tria d’espais i dissenys dels espais
09/12 – Dissenys dels espais
11/12 – Posada en pràctica
|
La sessió número 4 no es va poder realitzar per causes
meteorològiques.
|
||
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Per competències:
a) Competència en comunicació lingüística: poder expressar allò que han trobat dins la recerca
de nous jocs i argumentar el per què aquests són els més idonis per una
millor convivència.
b) Competència matemàtica:
poder dissenyar plànols on es puguin distribuir els espais de jocs i indicar
els elements que poden incloure tenint en compte el volum de l’alumnat
participant.
c) Competència en el coneixement i la interacció amb el
món físic: detectar quin són els millors espais per a dur a
terme segons quines activitats i jocs.
d) Tractament de la informació i competència digital: poder destriar quina informació es rellevant per
l’objectiu cercat i fer un ús raonable de les fonts d’informació. A més, s’ha
de fer un correcte us del processador de textos, del programa Paint pel
disseny de plànols i imatges.
e) Competència social i ciutadana: saber distingir quines són les millors activitats que
els beneficiaran i milloraran la seva relació dins un context on esdevé més
que important saber compartir i conèixer les necessitats dels altres.
f) Competència cultural i artística: sabre dissenyar de manera atractiva diferents espais
mitjançant programes informàtics tenint en compte les eines que tenen al seu
abast.
g) Competència per aprendre a aprendre: conèixer fins a quin punt els recursos que es troben al
seu voltant els poden ajudar a resoldre problemes i observar un benefici en
forma d’aprenentatge. Ser conscient del seu propi aprenentatge.
h) Autonomia i iniciativa personal: treballar activament dins el procés atorgant les
habilitats personals de cada un on es beneficiarà a nivell individual però
també grupal.
|
|||
Tipus d’activitat
|
Saber què és un plànol.
Conèixer jocs tradicionals i populars.
Saber com mesurar i realitzar escales.
Recerca d’informació via internet.
L’ús del PAINT.
|
|||
Activitats de la història
|
||||
Tecnologies utilitzades
|
Ordinadors portàtils
Programa de disseny PAINT
Projector
Pissarra digital
Processador de textos WORD
Cercador Google Chrome
|
|||
Raó per la qual la fa servir
|
Perquè era molt atractiva per l’alumnat i era fàcil de
fer servir a nivell d’usuari. A més, era molt adient per a l’objectiu que es
seguia.
|
|||
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
Saber com cercar informació rellevant quan es
persegueix un objectiu en concret.
Extrapolar una descripció escrita cap a una imatge.
Argumentar una posició i no una altra.
Solucionar problemes mitjançant una eina tecnològica.
|
|||
Dificultats trobades
|
Es varen trobar algunes dificultats inicials en l’ús de
les eines del Programa PAINT
|
|||
Ajuda / Col·laboració emprada
|
Es va requerir l’ajuda del mestre d’educació física per
cercar jocs populars.
|
|||
Rol del professor
|
El mestre és un guia de l’aprenentatge i orienta a
l’alumnat cap a l’objectiu cercat.
|
|||
Rol de l’estudiant
|
L’alumne havia de mostrar un rol actiu i era el
protagonista de l’activitat.
|
|||
Resultats
|
||||
Observacions
|
El conjunt d’alumnes que varen participar en
l’activitat demostraren un gran interès en resoldre el problema tots junts i
es varen mostrar molt participatius en cada una de les sessions.
|
|||
Avaluació de l’aprenentatge
|
L’avaluació va ser continua i sumativa. Es va realitzar
una avaluació en diferents moments de l’activitat i aquesta es realitzava en
forma de pregunta on l’alumne havia de respondre argumentat la seva resposta.
Totes aquestes observacions es varen anotar per realitzar una avaluació final
on també es varen incloure els plànols finals realitzats per l’alumnat.
|
|||
Lliçó apresa pel professor
|
El mestre va observar que si una activitat està ben
dissenyada i es parteix dels problemes de l’alumnat els resultats són molt
positius. A més, l’ús de les noves tecnologies va afavorir molt la cohesió
del grup i la recerca d’informació.
|
|||
Història complerta
|
||||
Entrevistador: Bon dia Miquel Àngel. M’agradaria m’expliquessis per què vares triar aquest problema i no un
altre.
Mestre: Primer de tot
bon dia. Doncs bé, vaig triar aquest problema perquè sóc el tutor d’aquest
grup de 5è. Durant l’inici de curs els alumnes no aturaven de queixar-se
sobre el poc espai que tenien al pati i la veritat és que era cert. A més, el
poc espai que hi havia només es feia servir per a jugar a futbol i la resta
de l’alumnat que no li agradava aquest esport es veia neutre a l’hora de
l’esbarjo i aquesta situació estava destruint les relacions personals entre
l’alumnat. A més, tinc una alumna amb NEE que patia encara més aquestes
situacions i la veritat que era necessari cercar una solució
Entrevistador: I realment penses què ells eren conscients d’aquest
problema i què necessitaven una solució?
Mestre: I tant! Ells
sabien que existia aquest problema i a més volien una solució. El que passa
és que moltes vegades l’alumnat quan té un problema sempre cerca l’ajuda del
mestre i que aquest li doni la solució i moltes vegades l’alumnat es mostra
passiu en la resolució del problema cosa que afecta a les seves futures
competències socials. Aleshores el fet que ells fossin els indiscutibles protagonistes
va ser tot un èxit, ja que en el mateix procés de resolució del problema,
molts dels problemes relacionals que patien es varen solucionar.
Entrevistador: I com va anar el procés? Que penses que va ser l’èxit
d’aquest procés?
Mestre: Bé primer de tot
crec que és molt important definir el problema i fer que els alumnes sentin
que realment existeix i que ho volen solucionar. Sense aquestes premisses és
difícil que l’alumnat es senti motivat a cercar la solució. A més, aquest
problema ha de ser proper a l’alumnat i ells s’han de veure amb les
possibilitats de resoldre’l. En segon lloc, és important dissenyar unes
activitats que tinguin una intencionalitat i un estructura jeràrquica per tal
que no se’ns escapi res. No es pot començar la casa per la teulada sinó que
s’han de definir molt bé els objectius i com s’han d’aconseguir. Finalment,
un altre element important, ha estat l’ús de les TIC ja que aquestes atorguen
un element més de motivació a l’alumnat el qual veu com amb la seva ajuda
poden solucionar un problema.
Entrevistador: I ja que has comentat l’ús de les TIC, quin és la teva
percepció sobre aquest recurs en general i en concret dins el teu projecte?
Mestre: Actualment vivim
una autèntica revolució tecnològica la qual es va renovant i millorant
contínuament. La ciència, la societat i la tecnologia van de la mateixa mà i
afecta a cada una de les parts. No podem negar l’entrada a la tecnologia a
les nostres vides però hem de saber fins a quin punt aquestes ens controlen.
Si a més afegim l’educació aquest control ha de ser encara més exhaustiu. I
si ens referim a l’educació cal dir que les TIC han estat també tota una
revolució en el món educatiu encara que penso que de vegades no es fa un bon
ús d’aquestes o com a mínim no li trèiem el suc.
Per exemple aquest projecte
demostra que un bon ús de les TIC pot liderar un bon aprenentatge sempre i
quan els objectius siguin clars. Així com no podem negar l’entrada a la
tecnologia a les nostres vides tampoc la podem negar a l’educació i menys
quan els mateixos alumnes conviuen amb elles de vegades més que els mateixos
mestres. Però la nostra tasca es mostrar com s’han de fer servir i fer-los
veure que un bon ús d’aquestes els pot ajudar i molt.
Entrevistador: I vols dir que els alumnes no s’ha avorrit amb una
eina tan senzilla com pot ser el PAINT?
Mestre: Tot el contrari.
I a més això demostra que encara es poden explotar molt més els recursos
tecnològics dins l’aula. És clar que avui dia hi ha altres programes molt més
actualitzats que el PAINT i que de ben segur que hi ha aplicacions que el
superen però el fet de deixar el llapis i el paper per una vegada ja motiva a
l’alumnat i això demostra que molts de mestres ens hagem de replantejar la
nostra tasca docent.
Entrevistador: I una pregunta que m’ha vingut al cap parlant sobre
l’educació tradicional de llapis i paper. Com avalues un procés
d’aprenentatge on no hi ha un examen final i que les TIC són gairebé l’eina
principal?
Mestre: Doncs
l’avaluació al cap i a la fi es realitza de totes maneres però has de canviar
la mentalitat que tot procés d’ensenyament i aprenentatge finalitza amb una
prova escrita. Aquí hem avaluat el procés i sobretot l’argumentació. Durant
tot el projecte m’he encarregat de realitzar preguntes a l’alumnat sobre el
seu propi procés. Els hi demanava per què triaven una opció o bé una altra i
a més els hi demanava que m’ho argumentessin. Des d’aquesta perspectiva era
molt fàcil veure si anaven ben encaminats o no i a més em servia per reconduir
l’activitat o el seu propi aprenentatge. Sí que és cert que aquest tipus
d’avaluació dur més feina i has de dur un registre més exhaustiu però a la
llarga és molt més enriquidor per ambdues parts. A més l’avaluació va tenir
diferents moments: inicial per conèixer els seus coneixements previs, durant
l’avaluació per veure els avenços i l’avaluació final per observar si
s’havien complert els objectius inicials. A més, aquesta avaluació també va
ser sumativa i cada pas del procés era essencial per seguir amb el següent. A
més, per realitzar l’avaluació final també es varen tenir en compte els mapes
dissenyats per l’alumnat i també els jocs que havien triat.
Entrevistador: I amb tot això quin és la teva percepció general del
projecte i quin ha estat el teu paper com a docent:
Mestre: En línies
generals estic molt content del resultat. Sí que és cert que aquest projecte
només és l’inici de tot plegat ja que s’ha de veure com transcorren els
esdeveniments. Cal dir que les activitats es varen posar en marxa justa abans
de les vacances i cal analitzar el resultat durant els següents mesos. Però
de totes formes, la convivència ha millorat dins l’aula i també fora d’ella.
A més la nina amb NEE és sent més còmode amb els jocs que varen dissenyar i
ha disminuït la seves conductes agressives. I el meu paper com a docent ha
estat doble. En primer lloc he estat el seu guia d’acompanyament durant el
procés però també he pogut exercir com a psicopedagog ja que el fet de
realitzar aquest tipus d’activitats o projectes fan que et replantegis tota
la teva formació i la teva tasca diària. A més és curiós com de vegades
havies de pensar com a docent però també com a psicopedagog i això ha estat
molt enriquidor.
Entrevistador: Molt
bé. Moltes gràcies per les teves aportacions. T’agradaria comentar alguna
cosa més?
Mestre: Doncs només
animar a aquells que es poden sentir una mica intimidats per fer servir les
TIC dins les aules a què les facin servir ja que poden ser una eina molt
forta per a millorar l’aprenentatge del nostre alumnat i que a més si
aquestes es presenten de manera intencional i amb una finalitat aconseguirem
que el mateix alumnat pugui fer un ús correcte d’aquestes i els serveixi per
poder solucionar futurs problemes.
Entrevistador: Moltes gràcies per tot.
Mestre: A tu. I fins
aviat.
|
||||
dissabte, 10 de gener del 2015
CAS 1 - PRESENTACIÓ DEL PROJECTE
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada